Työelämätaidot
Valmennuskokonaisuus: Työelämätaidot ja Innostava Oppiminen – Avain Menestykseen
Tietotyöntyöläisten mielenpahoinvointi on kasvava ongelma. Palvelussa opitaan työelämäntaitoja omien intohimojen välityksellä ja tartutaan tiukasti ongelmaan. Valmennus auttaa aikuisia oppimaan intohimonkohteistaan ja inspiroitumaan oppimisen avulla. Haluan auttaa ihmisiä löytämään oppimisen ilon ja tekemään siitä luonnollisen osan arkea. Tämän avulla he eivät vain kehity omissa kiinnostuksenkohteissaan, vaan voivat myös hyödyntää taitoja tehokkaasti työelämässä.
Tämä tekee jatkuvasta oppimisesta luonnollisen osan arkea, jolloin se ei tunnu pakotetulta vaan innostavalta. Jatkuva oppiminen on yhteiskunnallisesti merkittävää, yksi työyhteisön keskeisimmistä motivaatiotekijöistä ja tärkeimpiä työelämän taitoja. Kuitenkin jatkuvan oppimisen paine ja tarve sopeutua muutoksiin voivat aiheuttaa stressiä ja ahdistusta (paljon tutkimusta), mikä näkyy tietotyöntekijöiden lisääntyneissä mielenterveysperusteisissa sairauspoissaoloissa. Oppimisen pitäisi inspiroida, ei ahdistaa. Vaikka yritykset pyrkivät tukemaan oppimista koulutuksilla, jopa 80 % niistä epäonnistuu. Syyt löytyvät valmennuksen sisällöstä ja organisaation toiminnasta, mutta ratkaisevin tekijä on yksilö itse. Palvelun ydin on kuvattu seuraavaan kuvaan

Työpajassa painotetaan osallistujien intohimonkohteita tai haaveita arjessa, mikä varmistaa, että he löytävät oppimisen inspiroivan voiman ja systemaattisen tavan oppia. Valmennus perustuu aikuisen oppimisen tutkimukseen ja tarjoaa systemaattisia työkaluja. Valmennukseni tarjoaa systemaattisen tavan tunnistaa henkilökohtaiset hyödyt, asettaa selkeät tavoitteet ja suunnitella konkreettisesti, miten opitut asiat otetaan välittömästi käyttöön. Tämä varmistaa, että oppiminen on paitsi motivoivaa myös käytännöllisesti hyödyllistä.

Valmennuksen rakenne:
Alustus (1h)
Sisältö:
- Tietotyöläisen mielenpahoinvoinnin ongelma:
Käsitellään tietotyöläisen mielenpahoinvoinnin kasvutrendiä, erityispiirteitä, ongelman syitä sekä organisaation ja yksilön keinoja ja haasteita vastata ongelmaan. Osallistujat tunnistavat testin avulla itselleen oleellisimmat kuormitustekijät.
- Työelämätaidot ja aikuisoppiminen:
Pohjustetaan työelämätaitojen merkitystä aikuisoppimisen ja jatkuvan oppimisen näkökulmasta. Käydään läpi työelämätaitojen pyramidi, jossa: Pohja: Itsetuntemus – ymmärrys nykytilanteesta ja siitä, mihin haluaa edetä. Keskiosa: Metataidot – työn tekemisessä tarvittavat taidot.Ylin osa: Substanssiosaaminen – erityisosaaminen omalla alallaan.
- Kuormitustekijöiden yhteys työelämätaitoihin:
Yhdistetään osallistujien tunnistamat kuormitustekijät työelämätaitojen pyramidin eri osiin ja pohditaan, miten taitoja voi kehittää kuormituksen vähentämiseksi.
Työpaja (2h)
Sisältö: Intohimoa tarkastellaan SMART-menetelmän avulla:
Työpajassa henkilökohtaista intohimoa käsitellään SMART-menetelmän avulla, mikä auttaa jäsentämään tavoitteen ja sen saavuttamiseen tarvittavat askeleet.
- Intohimon merkityksen tunnistaminen:
Aloitetaan osallistujien henkilökohtaisen intohimon merkityksen syväluotauksella. Pohditaan, miksi intohimo on tärkeä, ja kartoitetaan sen lyhyen ja pitkän aikavälin hyödyt sekä vaikutukset itselle ja lähipiirille. Merkityksen tunnistaminen auttaa tarttumaan tulevaisuuden ja muutosten tuomaan epävarmuuteen, mikä lisää varmuutta ja motivaatiota työelämässä.
- Tavoitteiden tarkentaminen:
Kun merkitys on tunnistettu, määritellään konkreettinen ja tarkennettu tavoite SMART-menetelmän avulla. Tavoite auttaa selkeyttämään suuntaa ja lisäämään sitoutumista. Tavoitteenasetanta auttaa työntekijää keskittymään ja suunnittelemaan tehokkaasti.
- Tarpeiden tunnistus ja priorisointi:
Tunnistetaan, mitä resursseja ja toimenpiteitä tavoitteen saavuttaminen vaatii. Keskitytään siihen, mitkä asiat ovat tärkeimpiä ja kiireellisimpiä tavoitteeseen pääsemiseksi. Priorisointitaidot ovat välttämättömiä tehokkaassa ajanhallinnassa ja työn organisoinnissa.
- Resurssien arviointi ja ajanhallinta:
Arvioidaan käytössä olevia resursseja, kuten aikaa, osaamista ja tukiverkostoja. Näiden perusteella laaditaan realistinen aikataulu ja asetetaan mittarit tavoitteen edistymisen seuraamiseksi. Ajanhallinta ja realistiset suunnitelmat auttavat työntekijöitä hallitsemaan stressiä ja saavuttamaan tavoitteet tehokkaasti.
Mitä yritys saa?
Muutokset eivät tapahdu yhden valmennuksen kautta, mutta kun oppimisesta tehdään systemaattista ja siitä osataan inspiroitua, sillä on merkittävä vaikutus sekä yksilön että organisaation menestykseen pitkällä aikavälillä.Valmennuksen avulla työntekijät kehittävät merkityksellisiä työelämätaitoja omien intohimojensa kautta. Tämä lähestymistapa tekee oppimisesta innostavaa ja varmistaa taitojen siirtymisen suoraan työarkeen. Tuloksena on motivoituneempia, yhteistyökykyisempiä ja sopeutumiskykyisempiä työntekijöitä, jotka edistävät organisaation menestystä.
- Merkityksellinen oppiminen:
Työntekijät tunnistavat omien intohimojensa merkityksen ja oppivat hyödyntämään sitä tavoitteellisessa toiminnassa. Tämä lisää oppimisen mielekkyyttä ja sitoutumista.
- Suoraan sovellettavat työelämätaidot:
Valmennuksessa opitut taidot, kuten merkityksen tunnistaminen, tavoitteiden asettaminen, priorisointi ja ajanhallinta, siirtyvät helposti työarkeen, mikä parantaa työn tuottavuutta ja tehokkuutta.
- Yhteisöllisyyden vahvistuminen:
Valmennuksen aikana työntekijät jakavat henkilökohtaisia oivalluksiaan, mikä vahvistaa keskinäistä arvostusta ja yhteistyötä tiimeissä.
- Kuormituksen vähentäminen:
Työstä irrotettu ja rauhallinen oppimisympäristö tarjoaa tilaa keskittyä oivalluksiin ja taitojen harjoitteluun ilman työpaineita, mikä auttaa työntekijöitä palautumaan ja kehittymään.